top of page
Selectie EMS Van Der Werff Logistics

In opdracht van Van Der Werff Logistics initieert Nijenhuis Truck Solutions B.V., in strategische samenwerking met Zonnegilde, een selectietraject voor een geavanceerd Energie Management Systeem (EMS).

Dit systeem is cruciaal voor het integraal aansturen en optimaliseren van de energiestromen op de bedrijfslocatie in Heerenveen.

​

De vestiging in Heerenveen staat aan de vooravond van een significante energietransitie, waarbij de synergetische integratie van fotovoltaïsche systemen (PV), batterij-energieopslagsystemen (BESS) en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EVSE) centraal staat.

​

Om een naadloze interoperabiliteit en optimale systeemprestaties te garanderen, hanteert Nijenhuis Truck Solutions B.V. een gefaseerde selectiestrategie. De prioriteit ligt bij de selectie van een robuust en toekomstbestendig EMS. De keuze voor dit centrale beheersysteem zal vervolgens als leidraad dienen voor de selectie van compatibele BESS- en EVSE-leveranciers. Het is voorzienbaar dat de leverancier voor de PV-installatie parallel aan, of mogelijk voorafgaand aan, de definitieve EMS-selectie wordt gecontracteerd. Deze aanpak minimaliseert integratierisico's en maximaliseert de systeemefficiëntie.

​

De primaire aanleiding voor dit initiatief is de strategische transitie van Van Der Werff Logistics naar een elektrisch vrachtwagenpark. Een intelligent EMS is hierbij onontbeerlijk voor het managen van de verhoogde en complexere energievraag.

In het bijgevoegde document treft u de gedetailleerde EMS Requirements aan. Wij nodigen gekwalificeerde leveranciers uit om op basis van deze specificaties een onderbouwde propositie in te dienen.

​

Eventuele verhelderende vragen met betrekking tot de requirements kunnen tot en met donderdag 5 juni 2025 worden ingediend.

​

Na een zorgvuldige evaluatie van de ontvangen proposities zal een selectie van leveranciers worden uitgenodigd voor een verdiepende demonstratie van hun voorgestelde EMS-oplossing.

​

1. Energy Management Requirements

2. EMS beoordelingsformulier

De vragen, propositie én het scoreformulier mogen worden ingezonden naar: 

Johnny@nijenhuistrucksolutions.nl

10-06-2025 Beantwoording vragen

Update: Beoordeling inzendingen Van der Werff

Allereerst hartelijk dank voor alle inzendingen en de overweldigende respons! We zijn enorm blij met de grote belangstelling en de kwaliteit van de ontvangen stukken.

Naar aanleiding van de vele vragen die we hebben gekregen, lichten we hieronder de belangrijkste zaken toe:

​

Deadline inzendingen

De uiterste deadline voor het insturen van jullie stukken is eind volgende week. We zijn van plan om vanaf de week van 16 juni te beginnen met de beoordeling. Zorg er dus voor dat alles op tijd bij ons binnen is!

​

Aanvullende documentatie

Naast het ingevulde beoordelingsformulier, moedigen we jullie aan om aanvullende documentatie mee te sturen. Denk hierbij aan productinformatie, specificaties of andere relevante materialen die ons helpen jullie producten nog beter te beoordelen. Hoe meer informatie, hoe completer ons beeld.

We hebben alle binnengekomen vragen beantwoord om er zeker van te zijn dat iedereen met dezelfde informatie aan de slag kan. Deze pagina wordt bijgewerkt wanneer er nieuwe vragen binnenkomen. Let dus goed op de datum bovenaan dit bericht voor de meest actuele informatie.

​

Terugkerende vragen:

Deadline vragen: 5 juni

Deadline indiening: week van 16 juni beoordeling

Zonvermogen: AC 1,3MW // 1,86MWp

EOS: ntb
Laadinfra: ntb
Netaansluiting: Vast 2 MVA trafo // Afname: 1.700kW // Teruglevering: 2.000kW // 20kV-net

Vragen:

1.     Wat is het doel van de EMS? Peakshaven, curtailen, monitoring, handelen op

elektriciteitsmarkten? Eneco lijkt optimizer voor het EOS. Verwachten jullie ook

marktgestuurde optimalisatie voor overige assets? (curtailen zon, slim laden, etc.)

Allereerst excuses vanaf deze zijde. De naam Eneco is per abuis in het document terecht gekomen. Zij spelen (tot op heden) geen enkele rol bij dit project.
Het doel van het EMS is het optimaal aansturen van de laders voor de elektrische vrachtwagens. Uptime is de eerste en tweede prioriteit. Nadat er voldoende vertrouwen is in het opladen van de vrachtwagens, gaan we over tot het optimaliseren van het systeem op prijs. Welke strategie daarbij gekozen wordt is minder relevant. De laagste prijs per kWh is essentieel voor een positieve businesscase van de elektrische vrachtwagen. Alle assets staan in dienst van de vrachtwagen.

2. Is er ook behoefte aan doorrekeningen van de site om asset sizing te optimaliseren? Ons EMS gebruikte dezelfde logica voor aansturing en optimalisatie, wat een reëel beeld geeft van de daadwerkelijke beheerpraktijk.

Waarschijnlijk wel. Zoals in antwoord 1 beschreven is de eerste prioriteit de elektrische vrachtwagen. Deze wordt bij voorkeur (businesscase) gevoed door eigen opwek (met tussenkomst van een BESS). De ervaring leert dat het PV systeem de beperkende factor is (niet genoeg oppervlakte beschikbaar). Aan de hand daarvan zal ook de capaciteit en het vermogen van de BESS moeten worden bepaald. Over het bepalen van de exacte specs bestaat een gedachtegang, maar is nog niets vastgelegd.

3.     Verwachten jullie een prijsopgave van het EMS?

In de week van 16 verwachten wij de prijsopgaves te behandelen. Al hebben wij geen harde deadline gesteld.

4.     Wanneer is de verwachte datum van livegang?

Begin september 2025

5.     Indien sizing al vastgesteld, kunnen specificaties van assets en netaansluiting worden gedeeld? Dit in verband met de pricing:

a.     Zon: Verwachte AC vermogen: 1,3MW // 1,86MWp

b.     EOS: onbekend

c.     Laadinfra: onbekend

d.     Netaansluiting: vast: 2MVA trafo // afname: 1.700kW // teruglevering: 2.000kW // 20kV-net

6.     Wat is de huidige contractvorm van het energiecontract:

Vast. Lopend tot het einde van 2025. Met als doel om van contractvorm te wisselen zodra het EMS operationeel is.

7.      En wat zijn de mogelijkheden/verwachtingen qua contractvorm met het EMS?

Zie vraag 6

8.     Zijn leveranciers van assets (EOS, zon en laad-infra) al bepaald, of worden deze in samenspraak met de EMS partij gekozen? Wij denk en rekenen dit graag voor jullie uit.

PV wordt naar alle waarschijnlijkheid door Zonnegilde gerealiseerd. BESS en EVSE worden pas geselecteerd na selectie EMS. Met als reden om een zo hoog mogelijke kans op een goed werkend systeem te realiseren.

9.     Wat is de rol van Eneco tav de batterij? Doen zij marktoptimalisatie?

Zoals bij vraag 1 beantwoord. Eneco is geen partij in deze. Dat is abuis in de uitvraag terecht gekomen.

10.     Zijn er nog andere opwek/verbruik/opslag/baseload assest aanwezig op de site? Of worden deze in de toekomst verwacht?

Er is een magazijn met intern transportmaterieel. Ook worden er elektrische meeneemheftrucks op de vrachtwagen meegenomen. Er is geen andere opwek aanwezig. Er wordt niet uitgesloten dat de PV installatie in de toekomst verder wordt uitgebreid. Ook het aantal eTrucks zal de aankomende jaren snel stijgen.

11.     Onze oplossing is op basis van open source code gebouwd en daarmee zeer flexibel en beantwoordt veel van de vragen. Is open source acceptabel als ontwikkel platform voor jullie?

Hier hebben wij nog geen keuze gemaakt. Op dit moment staan wij daar dus voor open. Nader onderzoek moet uitwijzen of deze vorm van bouwen past bij de wensen die wij hebben. 

12.    Wij hebben ook een aantal preferred hardware partners die voor een dergelijke oplossing cruciale onderdelen leveren zoals bijvoorbeeld PV, batterijen en gateway's (edge computers) en sensoren. Zijn wij verplicht alles wat Zonnegilde of Eneco voorstellen te integreren of kunnen we ook eigen voorstellen doen?

Zonnegilde is de waarschijnlijke leverancier van het PV systeem. Eneco is per abuis in het stuk terecht gekomen. Wij zijn in eerste instantie opzoek naar een EMS. Pas later kijken wij naar EVSE en BESS. Alle opties liggen daarop open. Enige voorwaarde is dat zij goed samenwerken met het EMS. 

13.     Hebben we het bij req 16 over het onderhoud (maintenance schedule) van hardware assets zoals PV of batterij of de EMS software?

Het gaat hier over het onderhoud van het EMS. We willen voorkomen dat de systemen onaangekondigd, onverwacht offline zijn. De praktijk leert dat updates onverwachts gepusht worden, waardoor systemen niet meer goed op elkaar aansluiten. Gevolg: onverwachte stilstand eTrucks door niet laden. 

14.     â€‹Wat is het minimale en maximale tijdsvenster waarin e-trucks geladen moeten worden?

Over het algemeen worden de eTrucks gedurende de nacht geladen. Denk aan tijdsvensters tussen 18:00 en 06:00u. Echter is dat niet altijd met zekerheid te zeggen, de praktijk is weerbarstig. Bovendien zal het aantal eTrucks in de toekomst verder toenemen waardoor ook tijdvensters buiten bovenstaande zullen worden gebruikt. 

15.      Is er een depot-managementsysteem of ander systeem op locatie waarmee we eventueel kunnen koppelen?

Ik ben niet helemaal zeker wat je hier vraagt. 

16.     Hoe ziet de planning eruit na de selectie van een EMS-leverancier?

Parallel aan het selecteren van het EMS wordt ook PV geselecteerd. September 2025 moet het EMS draaien. Daarna worden eerst EVSE en later ook BESS toegevoegd. In een ideale wereld draait het complete ecosysteem begin 2026. 

17.      Wanneer moet het systeem operationeel zijn?

EMS moet september 2025 operationeel zijn.

18.      Wat is de achterliggende gedachte van het zoeken naar een EMS leverancier? werkt Zonnegilde met een EMS en mist deze functionaliteiten? Wat is cruciaal?

Achterliggende gedachte voor het selecteren van het EMS is de ervaring dat het selecteren van EVSE, BESS en PV afzonderlijk geen uitdagingen geeft. Met name het integreren zorgt voor moeilijkheden. Door te starten met het selecteren van een EMS kunnen wij de kans vergroten om een werkend product op te leveren vanaf het eerste moment. 
Alle EMS leveranciers kunnen meedoen en worden beoordeeld. 

Cruciaal is dat de elektrische vrachtwagens vanaf dag 1 betrouwbaar geladen zijn. 

19.    Moet het EMS ook verder ontwikkeld (kunnen) worden met aanvullende functionaliteiten?

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we niet exact weten wat er wel en niet te krijgen is. Het is dus ook onduidelijk of er verdere ontwikkeling nodig is. 

20.    Onze hardware communiceert goed met onze laders en staat al op verschillende plekken, dus de vraag is, kunnen we ook onze laadpalen leveren (en onderhouden)?

Dat zou kunnen. Maar eerst gaan we het EMS selecteren. Vervolgens liggen alle kansen weer open voor leveranciers van andere hardware. We zijn opzoek naar een werkend systeem. Beperkingen van het EMS om met hardware samen te kunnen werken, kunnen ook in het nadeel werken voor de beoordeling van het EMS. 

20.    Uiteindelijk werk je toe naar een beoogde eindsituatie, is Van der Werff voornemens om dit gefaseerd aan te vliegen? Bijvoorbeeld starten met een klein aantal e-trucks en geleidelijk over?

Ja, de algehele verwachting is dat het aantal eTrucks verder zal stijgen. Hoe snel dit zal zijn, is nog onduidelijk.

21.    Moeten er alleen trucks worden geladen of ook ander materieel?

Ja, ook intern transportmaterieel (heftrucks) en meeneemheftrucks. Het is niet uitgesloten dat hier in de toekomst ook andere stukken worden toegevoegd. 

22.    Is er inzicht in laadbehoefte (of route/verbruik huidige dieseltrucks op specifieke route)?

Vooralsnog niet. 

23.    Beveiligingscertificering: In hoeverre is een ISO 27001- of IEC 62443-certificering vereist? Is een aantoonbaar gelijkwaardig beveiligingsniveau ook toereikend?

Aantoonbaar gelijkwaardig is ook toereikend. 

24.    Rapportage beschikbaarheid: Betreft dit de beschikbaarheid van het EMS zelf, of van de aangesloten assets zoals laadpunten of batterijen?

Over de aangesloten assets (en dus ook het EMS zelf). 

25.    (req. 1) De uptime van het EMS-systeem is afhankelijk van de complexiteit van het EMS-systeem en de hoeveelheid en betrouwbaarheid van het afzonderlijke onderdeel. Verder is het ook afhankelijk van onderhoudswerkzaamheden. Om de gevraagde uptime uit te werken, zouden wij graag gedetailleerde technische informatie ontvangen, zoals de doelen van het systeem, functionele vereisten en technische informatie van de systeemarchitectuur.

Het doel van het systeem is een betrouwbare aansturing van het laden van de eTrucks. Het is altijd eerste prioriteit om de vrachtwagens geladen te krijgen. Vandaar ook de vraag naar uptime. Wij willen ons zo goed mogelijk verzekeren van een betrouwbaar systeem. 
Na de eerste prioriteit willen we graag gaan optimaliseren op de prijs per kWh voor de eTrucks. Omdat de de kostprijs van een kWh in de eTrucks grote invloed heeft op de winstgevendheid van de eTruck. 

26.     (req.2 ) Er wordt vermeld dat analyse van de hoofdoorzaak van kritieke gebeurtenissen noodzakelijk is. Kunt u  uitleg geven of een voorbeeld geven met betrekking tot deze oorzaakanalyse van kritieke gebeurtenissen? Algemene opmerking: Het doel van een EMS-systeem is het beheersen en optimaliseren van energiestromen. Power quality-gebeurtenissen moeten door een ander systeem worden geanalyseerd (bv EPMS applicatie).

Een kritieke gebeurtenis is het onverwacht NIET laden van de eTrucks. Voorbeeld van een oorzaak is het pushen van een software update in het CPMS. Dit is een kritieke gebeurtenis. Maar ook het overschrijden netaansluiting is een kritieke gebeurtenis. Dit zijn zulke ernstige gebeurtenissen, dat wij deze willen kunnen onderzoeken en kunnen voorkomen dat het in de toekomst weer voorkomt. 

27.    (req. 3) De vereiste redundantie- en terugvalmechanismen zijn afhankelijk van de totale systeemarchitectuur en de vereiste functies. Heeft u gedetailleerde technische informatie zoals de doelen van het systeem, functionele vereisten en technische informatie van de systeemarchitectuur. Dit is ook in relatie tot vereiste 1

Zie vraag 25. Wij moeten samen de kans zo klein mogelijk maken dat de eTrucks niet geladen worden. 

28.    (req. 4) Kunt u in specifieker uitleggen wat u bedoelt met  'EMS-kritische waarden en configuraties om de prestaties te optimaliseren'?

Bijvoorbeeld de aangenomen waarde van een HBE/ERE. Maar netbeheerderskosten of energiebelasting. Dit zijn marktdynamieken en hebben invloed op de keuzes die het EMS moet maken.

29.    (req. 5) Energie- en kostenoptimalisatie kan in strijd zijn met energiehandel. Kunt u de prioriteit van de genoemde functionaliteiten toelichten, rekening houdend met mogelijke conflicten en maatregelen om conflicten te voorkomen?

Volgorde van prioriteiten:
1. opladen eTrucks

2. opladen eTrucks

3. opladen eTrucks

4. Zo goedkoop mogelijk opladen van eTrucks dmv de laagste prijs per kWh 

30.     (req. 6) Aan welke specifieke onderdelen binnen de genoemde cybersecurity-normen moet het EMS-systeem voldoen?

Onduidelijk. Hier ontbreekt ons de kennis. Wel onderschrijven wij de gevaren van een cyberaanval. Een cyberaanval kan de hele operatie rondom eTrucks stil leggen. Om dit te voorkomen hebben wij hulp nodig. Het is opgenomen in de requirements om hier aandacht voor te vragen. 

30.      (req. 7) Zou u kunnen toelichten wat de voordelen zijn van het beschikbaarheidsrapport uit. Op welke basis zou het systeem beschikbaar of niet beschikbaar zijn?

We willen graag inzicht kunnen krijgen in de afzonderlijke assets. Hoeveel % van de tijd zijn die aan te sturen door het EMS. Als daar grote afwijkingen in zitten, willen we daar op kunnen sturen. 

31.   (req. 9) Zou u meer kunnen uitleggen over de compliancy en auditondersteuning. Algemene opmerking: Een EMS-systeem voert niet de functionaliteiten uit die in een Asset Management-systeem zijn geïmplementeerd.

Voor het registreren van HBE's/ERE's willen we graag data uit het EMS kunnen exporteren. Hierop volgt een jaarlijkse audit. Bij afkeer volgt afkeer op HBE's/ERE's. Dit kost potentieel tienduizenden euro's. We willen ons er zeker van stellen dat deze data voldoet aan de eisen die deze audit voorschrijft. 

32.   (req. 10) Wat betreft het opladen van EV's. Verwacht u dit als totaal of per laadpaal te hebben?

Per laadpaal, per dispenser

33.    (req. 11) Wat is het doel van de real-time counter? Algemene opmerking: Het EMS en EV LMS functioneert autonoom. Als het beschikbare vermogen bijna op de importlimiet van het net is, zal BESS beginnen met ontladen om onder de importlimiet van het net te blijven of zal het EV-belastingbeheersysteem beginnen met inperken in het geval dat BESS niet beschikbaar is.

Inzicht krijgen in de real-time beschikbare toleranties. Bij intensief gebruik van het EMS (bijvoorbeeld door het inzetten van een dedicated EMS monitor) kun altijd snel checken hoeveel vermogen je eventueel -op dat moment- extra beschikbaar zou hebben. 

34.    (req. 15) Gelieve in detail toe te lichten welke functionaliteiten en bijbehorende systemen gelden met betrekking tot 'Data-analyse en rapportage'.

Dit gaat over het BESS. We willen de SoH van de BESS inzichtelijk hebben. 

35.   (req. 16) De genoemde functionaliteiten worden doorgaans vervuld door een beoordelingsmanagementsysteem. Leg de relatie met het EMS-systeem uit.

We willen niet verrast worden door onverwachte software updates die de operatie kunnen verstoren. 

36.    (req. 19) Zou u iets meer details kunnen geven. Wat is de exacte behoefte? Wordt verwacht dat het systeem anticipeert of krijgt het informatie van het EV-beheersysteem van derden. Deze vraag houdt ook verband met eis 24.

We willen graag een real-time berekening van het maximaal vermogen dat beschikbaar is voor de EVSE. 

37.    (req. 20/21) De geavanceerde EMS-optimalisatiesoftware is gebaseerd op zogenaamde modelgebaseerde besturingssoftware inclusief prognoses voor PV en belasting. Het zal beslissen over de beste totale economische strategie, rekening houdend met en het parallel berekenen van verschillende optimalisatiefuncties, waardoor scenariobeschrijving niet mogelijk is. EMS-software op basis van op regels gebaseerde besturingslogica geeft minder economische resultaten. Parameters van optimalisatiefuncties kunnen worden gewijzigd, maar de optimalisatiefuncties kunnen niet worden gewijzigd of geprioriteerd vanwege de aard van modelgebaseerde software. Leg de noodzaak en voordelen uit met betrekking tot handmatige bediening en volgorde van optimalisatiefuncties.

We willen de eindgebruiker de mogelijkheid geven (een geselecteerd) aantal parameters te wijzigen. Wanneer HBE's/ERE's  sterk in prijs stijgen, zal dat moeten worden geupdate in het beslissingsmodel. Vermoedelijk gaat het algoritme dan ook andere keuzes maken. 

38.    (req. 27) Zou u  'Dynamic Scheduling' kunenn toelichten? Is dit gelijk aan optimalisatie van het eigen verbruik?

We willen graag zoveel mogelijk flexibiliteit in het systeem inbouwen. Als het nodig is, of nuttig is, willen we gedurende de dag nieuwe profielen berekenen en inplannen. Denk bijvoorbeeld aan een significant lagere laadvraag van eTrucks dan op voorhand verwacht. Bij voorkeur kan het systeem opnieuw een calculatie en profiel aanmaken om economisch te optimaliseren. 

39.    (req. 28) Er wordt vermeld dat de batterij zo snel mogelijk moet worden bijgevuld, vandaar dat dit in strijd zal zijn met de optimalisatie van het eigen verbruik. Gelieve te verduidelijken.

Omdat het opladen van de eTrucks altijd eerste prioriteit heeft, en dus de BESS ook in dienst staat van de eTrucks / EVSE willen we graag een minimum SoH van de BESS hanteren om te kunnen bijspringen als de EVSE daar (onverwachts) om vraagt. Dit zal ongetwijfeld economisch subopmtimaal zijn. Bij voorkeur wordt die buffer dynamisch bepaald door de mogelijkheid om de gebruikte buffer daarna weer zo snel mogelijk op te bouwen. 

40.     (req. 7) Zijn er specifieke wensen of eisen ten aanzien van dashboards? (Bijvoorbeeld lokale visualisatie,

remote toegang, mobiele app, etc.)

Er zijn geen eisen vast gesteld. Een remote benadering zou wenselijk zijn. App is een vorm hiervan, maar geen vereiste. Wellicht gaan we een dedicated EMS monitor gebruiken op locatie. 

41.   (req. 7) Welke KPI’s zijn voor jullie het belangrijkst tijdens de exploitatie van het systeem? (Bijv. uptime,

state-of-charge, COâ‚‚-reductie, efficiency)

uptime, SoH BESS, opwerkvermogen PV, vermogen BESS, vermogen EVSE, vermogen netaansluiting

42.   (req. 9) ​Hoe lang moeten data vanuit het EMS worden opgeslagen of toegankelijk blijven voor rapportage,

audit of analyse?

Minimaal een jaar. Maar bij voorkeur 5 jaar of meer. 

43.   (req. 11) ​Welke frequentie van rapportage wordt verwacht? Gaat het om real-time monitoring, dagelijkse

overzichten, of maandelijkse rapportages?

Dagelijkse overzichten, met voorkeur voor realtime. 

44.   (req. 17) ​Wordt verwacht dat foutmeldingen ook buiten het EMS worden aangeboden (bijv. in externe

systemen)? Sparkion biedt standaard notificaties aan via e-mail binnen het EMS zelf.

Ja, bijvoorbeeld SMS en / of e-mail. 

45.   (req. 18) ​Zijn er specifieke protocollen of platforms waarmee het EMS moet kunnen communiceren?

(Bijvoorbeeld Eneco energy trading, planningssoftware, ERP)

Nee, op dit moment zijn er geen specifieke systemen aangewezen. Deze kunnen later alsnog worden toegevoegd. 

46.   (req. 18) ​Wat voor soort data-integraties worden verwacht via de API? Er zijn namelijk verschillende

soorten datasets mogelijk per use case.

Nog onduidelijk. Enerzijds omdat we met API flexibiliteit proberen te waarborgen. Anderzijds om dat aan deze kant te weinig kennis aanwezig is om deze vraag goed te kunnen beantwoorden. 

47.   (req. 20) ​Is er al een voorkeur of verwachting t.a.v. de controlelogica (bijv. eerst EV laden, dan batterij, of

sturing op basis van energietarieven)?

​

Ja, zie vraag 29. 

48.   (req. 21) ​Verwachten jullie dat de eindgebruiker zelf prioriteiten kan instellen binnen het EMS (bijv. bij

hoge netkosten, HBE-handel, energiebelasting)?

​

Ja, min of meer wel. Al zou dit ook in overleg kunnen met de EMS leverancier / beheerder. Een willekeurig voorbeeld zou kunnen zijn dat er 3 extra externe eTrucks moeten worden geladen gedurende de middaguren. Als het EMS daarbij gebaat is, moet Van der Werff daar invloed op uit kunnen oefenen. 

49.   (req. 22) ​Is ondersteuning van uitsluitend Engels voor de GUI acceptabel? Nederlandse ondersteuning

vereist waarschijnlijk aanvullende ontwikkeling.

​

Nederlands heeft de voorkeur. Maar zal geen breekpunt zijn. 

50.   (req. 24) ​Wie wordt de beheerder van het EMS-systeem? Is dit Van der Werff zelf, of wordt dit uitbesteed

aan een partner / leverancier?

​

Beheer zal in eerste instantie bij een beheerder buiten Van der Werff liggen. Zoals gezegd, wil Van der Werff wel een bepaalde mate van invloed. Hoeveel, dat zal later bepaald moeten worden. 

51.   (req. 25) ​Zijn er verwachtingen m.b.t. SLA’s (service level agreements), onderhoudsfrequentie of software-

updates?

​

Ja, al verwachte wij dat het zwaartepunt hierbij zal liggen op de assets, niet bij het EMS zelf. 

52.   (req. 29) ​Worden functies als Vehicle-to-Grid (V2G) en curtailment actief ingezet op korte termijn, of zijn

dit voornamelijk toekomstwensen?

​

Toekomstwensen. Als er een werkend V2G bestaat voor eTrucks, word ik graag op de hoogte gebracht. 

53.   (req. 29) ​In hoeverre speelt dynamisch energiemanagement (bijvoorbeeld op basis van EPEX-

marktprijzen, HBE-certificaten, onbalansmarkt) al een rol in dit project?

​

Spelen zeker een rol. Zie vraag 29. De prijs van een kWh is van essentieel belang bij het maken van een positieve businesscase van een eTruck. Hoe beter dit werkt, hoe sneller de ingroei van eTrucks in de vloot. 

54.   Logistiek en wagenpark

​

Van der Werff  start aan de start van de transitie naar eTrucks. In 2025 worden de eerste eTrucks in gebruik genomen. In de toekomst zal dit naar alle waarschijnlijkheid (snel) uitgebreid gaan worden. 
Van het EMS wordt verwacht dat het om kan gaan met alle soorten laadprofielen. Zowel tussentijds bijladen, als over-night charging. 

55.   Energie infrastructuur

​

Energiecontract is op dit moment vast, maar we willen overstappen op een meer flexibel contract zodra het EMS is geinstalleerd. 

56.   Assets en installatie

​

Assets worden aangeschaft na selectie EMS (muv PV)

Hiervoor is nog geen vaste installateur geselecteerd. 

57. EMS funcionaliteiten

met loss-of-curtailment willen we inzicht krijgen in de potentie van het PV systeem dat onbenut blijft door curtailment. 

bottom of page