top of page
  • Foto van schrijverJohnny

Wat veranderd er aan de investeringsmomenten als we switchen naar zero-emission trucks?

Bijgewerkt op: 9 sep. 2021

De transitie naar zero-emission trucks is één van de grote disrupties waar de transportsector de aankomende jaren mee van doen krijgt. Ik heb vele toonaangevende onderzoeken gelezen, ik heb zelf de rekensommetjes gemaakt en ze zeggen mij allemaal hetzelfde; vlak na 2025 gaat de zero-emission truck de dieseltruck verdringen van de markt. Ik durf wel te stellen dat truck verkopers in 2030 meer dan 80% van hun offertes voor zero-emission trucks schrijven.


Die zero-emission truck, of het nou een battery electric truck (BET) of een fuel cell electric truck (FCET) is, dwingt ons om opnieuw na te denken over welke investeringen we, op welk moment doen. Laat ik daarvan een aantal voorbeelden geven.


Laders

In elke TCO berekening die ik onder ogen krijg, zijn de kosten voor laadinfrastructuur buiten beschouwing gelaten. De kosten voor laadinfrastructuur zijn relatief hoog en dragen bij aan een minder gunstige TCO voor BET, maar ook FCET's. Er zijn een aantal redenen waarom het toch terecht is om dit kostencomponent buiten beschouwing te laten:


1) Met één lader kun je meerdere trucks laden

2) Een lader gaat langer mee dan een zero-emission truck

3) In TCO's voor diesel wordt tankinfrastructuur ook buiten beschouwing gelaten

4) Gunstig geplaatste laders kunnen worden ingezet om ook publiek beschikbaar te zijn (personenwagens en trucks)

5) Mogelijke -toekomstige- toepassing van V2G

6) Trucks as a Service

Al met al kunnen we concluderen dat laadinfrastructuur haar eigen TCO 'verdiend'. Door laders separaat van trucks financieel te beoordelen, zullen de investeringsmomenten voor laadinfrastructuur ook op andere momenten plaats vinden dan die van trucks.


Nijenhuis Truck Solutions helpt bedrijven bij het maken van de overstap naar zero-emission trucks om de concurrentiepositie te versterken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport. 

Nijenhuis Truck Solutions kan voor jou verzorgen: 

Masterclasses – Op maat gemaakte kennissessie voor het hele bedrijf.
Strategisch Consultancy -  Aan de hand van belangen en een visie, het opstellen van een plan met daarin middelen en competenties. 
Interim Expert Support – Implementatie van transitieplannen.
Expert Spreker – Spreker op inspiratiesessies, beurzen en online events. 

EURO 7

Ik ben eind jaren '80 geboren. Begin jaren '90 deed de Euro-normering haar intrede. Later kregen ook de non-road voertuigen een emissie standaard: de Stage normering of Tier normering in Noord-Amerika. Eind 2021 moet duidelijk worden hoe de richtlijnen van EURO 7 eruit gaan zien. Het is de bedoeling dat EURO 7 tussen 2025 en 2027 van kracht wordt. We kunnen dus stellen dat we grofweg 35 jaar te maken hebben gehad met steeds strenger wordende emissie normeringen. Door de invoering van steeds strenger wordende normeringen, is er een hele generatie (inclusief ikzelf) opgegroeid met het idee dat wanneer een truck 8 jaar oud is, we deze vervangen door een volledige nieuwe truck. Over revisie hebben we nooit hoeven nadenken. Immers vraagt de wetgever en opdrachtgever om steeds de schoonste trucks. Met de introductie van zero-emission trucks wordt de Euro normering steeds minder relevant. Een zero-emission truck stoot geen PM, NOx en SO2 uit (aan de uitlaat). Dat waren nou precies de elementen waarop de Euro normering stuurde.

EURO 7 'helpt' de introductie van zero-emission voertuigen wel een stuk. De verwachting is dat de uitlaatgasnabehandelingsystemen (EAS) (dubbele woordwaarde) nóg complexer en dus kostbaarder worden om te engineren en produceren. Kijk er niet raar van op dat EURO 7 trucks €10.000,- duurder worden dan hun EURO 6 voorgangers. Zero-emission trucks hebben niet zo'n EAS, dus zullen ten opzichte van een EURO 7 ook al sneller een gunstigere TCO hebben.






Ouderwets wordt nieuwerwets

Uit de verhalen uit de overlevering heb ik wel eens begrepen dat het voor de jaren '90 heel gewoon was om trucks op te knappen om er vervolgens nog vele uren mee te sturen. Zo kon je met een relatief kleine investering toch weer een lange tijd omzet draaien. Als voorbeeld werd mij een huisvuiltruck met pers-kraak opbouw voorgeschoteld. Met de revisie van de motor, cabine in- en exterieur en een een revisie van de opbouw was het mogelijk om met de helft van het geld dat een nieuwe truck moest kosten, opnieuw dezelfde tijd te functioneren als wanneer een nieuwe truck uit de fabriek zou rollen. Aangezien met zero-emission truck de prikkel naar een nieuwe euro-normering verdwijnt, is het niet onwaarschijnlijk dat en dergelijk scenario opnieuw uit de kast kan worden gehaald. Vervanging van de batterij (die kan worden ingezet voor stationaire energieopslag van je zonnepanelen), een paar nieuwe stoelen en wandbekleding, het spuitwerk aanpakken en de eventuele opbouw voorzien van nieuwe bewegende delen, en de truck is klaar voor een tweede leven.

De kosten blijven beperkt dat een fractie van de aanschaf van een nieuwe truck.

Ouderwets wordt nieuwerwets.


Cabine uitstraling

"Ik ga toch niet in zo'n oud hok rijden, ik wil wel een keer wat nieuws!" Ik stel mij zo voor dat dat één van de reacties van de chauffeurs gaat zijn. Terecht, zelf vind ik het ook fijn om af en toe in een nieuwe omgeving terecht te komen. Echter heeft de markt al aangetoond dat ze het helemaal geen probleem vind om lange tijd in dezelfde cabine te rijden. DAF Trucks introduceerde eind jaren '80 de basis voor haar huidige cabine en introduceert pas na 30 jaar een totaal nieuwe variant. Die ontwikkeling is ook nog eens ingegeven door de verruiming van het 'Weights and Demensions Directive' dat toelaat dat cabines langer worden om aerodynamische en veiligheidsredenen. Misschien komen truckfabrikanten wel met speciale kits waardoor je je truck optisch kunnen personaliseren?


Trucks as a service

Een andere ontwikkeling die invloed heeft op de investeringsmomenten, gedreven door de transitie naar zero-emission trucks, is de mogelijkheid tot 'Trucks as a Service' (TAAS). Waarbij het transportbedrijf een abonnement afsluit op het gebruiken van trucks. Dit lijkt veel op full service operational lease, waarbij alle zaken rondom om te truck worden geregeld voor een vast bedrag per maand. Dat betekend dat de truck van de balans verdwijnt, er geen hoge investeringen aan de voorzijde hoeven te worden gemaakt en risico's als downtime worden verlegt naar de aanbieder van TAAS. Wanneer binnen TAAS ook de energievoorziening wordt geregeld, is de prijs per kilometer feitelijk bekend. De mogelijkheden voor TAAS bieden genoeg stof voor nog een heel blog.


Investeringsmomenten

Al met al staat het als een paal boven water dat de investeringscycli voor truck zullen wijzigen. Of dat nou is door verschillende technische levensduur van truck en lader, de mogelijkheid tot het reviseren van trucks of de mogelijkheden van TAAS. Transportbedrijven doen er verstandig aan om hun 'kop niet in het zand' te steken voor deze ontwikkelingen. Denk na over die toekomst, waar ligt mijn toegevoegde waarde? Maak een plan zodat je onvoorziene beslissingen in de toekomst kunt toetsen aan het plan dat er ligt.


Nijenhuis Truck Solutions

Nijenhuis Truck Solutions helpt bedrijven en overheden bij het maken van deze plannen. Waarom wil ik switchen naar zero-emission trucks? Wanneer wil ik dat doen? Hoe wil ik dat doen? Wat mis ik nog om de transitie zo soepel mogelijk te maken?

Steek je kop niet in het zand en neem vrijblijvend contact op met Nijenhuis Truck Solutions. The future of driving.

42 weergaven0 opmerkingen
bottom of page