top of page
  • Foto van schrijverJohnny

Niet kosten, maar onvoorbereide ondernemers staan een snelle transitie naar ZE-trucks in de weg

Bijgewerkt op: 30 dec. 2021

Niet kosten, maar onvoorbereide ondernemers en politiek staan een snelle transitie naar zero-emission trucks in de weg.


Positieve businesscase zero-emission trucks


In mijn vorige blog berichtte ik al van een kosten-neutrale inzet van een batterij-elektrische truck. Waar ik de achterkant van een bierviltje gebruikte om mijn berekeningen te maken, verschijnen er ook steeds meer wetenschappelijke artikelen die een snelle 'cost-parity' voor batterij-elektrische vrachtwagens voorspellen.


ING voorspelt in oktober 2019 in haar rapport: "Het tijdperk van zero-emissie breekt aan voor trucks" dat batterij elektrische trucks vanaf 2028 een lagere TCO hebben dan hun diesel evenknie. ING haast zich om erbij te zeggen dat wanneer we diezelfde truck geen 60.000km maar 100.000km per jaar laten rijden, dat moment in 2025 als is gekomen.


Iets ambitieuzer zijn EVConsult in samenwerking met ZEnMo en de TU Eindhoven. In opdracht van het havenbedrijf Rotterdam schreven zijn in september 2019 het rapport: "E-trucks in Rotterdamse haven" waarin zij beschrijven dat het break-even point al in 2024 wordt bereikt. In een best-case-scenario zou dat zelfs al in 2022 het geval kunnen zijn.


De meest onzekere inschatting vinden we in het rapport "What's sparking electric-vehicle adopting in the truck industrie". Het rapport opgemaakt door McKinsy in oktober 2017 schat dat cost-parity voor truck zwaarder dan 16 ton ergens tussen 2023 en 2031 zal worden bereikt. Het rapport laat wel duidelijk door klinken dat het sterk afhankelijk is van de mate van infrastructuur, truckbouwers en regelgeving die tegen die tijd beschikbaar zijn. Niet slecht gezien van McKinsey. Onlangs herhaalde de ACEA bij monde van Martin Daum exact die woorden.





Truckbouwers kennen deze rapporten natuurlijk ook. Zij worden door de Europese Unie min of meer ook verplicht om zero-emission truck te ontwikkelen en te registreren. In 2025 moet de gemiddelde 4x2 en 6x2 truck die van de productieband loopt, 15% minder CO2 uitstoten dan diezelfde auto in 2019. In 2030 is deze doelstelling zelfs 30% CO2 reductie. Net als bij personenwagens helpt het registeren van zero-emission voertuigen bij deze doelstelling.


Zoek maar eens op een Volkswagen ID3 geregistreerd in 2020. Daarvan staan er nu (eind april 2021) ruim 1.200 te koop. Dat heeft alles te maken met het registreren van zero-emission voertuigen voor het einde van 2020, waarop één van de meetmomenten was ingepland. Het zou mij niet verbazen als veel truckfabrikanten in 2024 een grote stijging in zero-emission truck registraties laten zien. Allemaal om die 15% te halen.


Truckfabrikanten


Scania laat op haar website weten dat het in 2025 ongeveer 10% van alle verkochte eenheden denkt te leveren als batterij-elektrisch voertuig. Vanaf dat punt gaat het hard. In 2030 verwacht Scania dat meer dan 50% van haar verkopen batterij-elektrische voertuigen betreft.


DAF Trucks liet eind 2019 weten dat men in 2025 denkt 1.500 batterij elektrische trucks te produceren. Uitgaande van een totale productie van 60.000 trucks per jaar komt dat neer op een percentage van 2,5% van de totale productie. Niet erg ambitieus. Het zou mij dan ook niet verbazen als er in Eindhoven intern andere ambities zijn uitgesproken. Zeker met het oog op een gunstige TCO voor "medium duty trucks" vanaf 2023-2024. Bovendien benaderde eLaadNL al in hun rapport "Marktverkenning E-trucks Stadlogistiek" dat er ongeveer 30.000 trucks actief zijn in de Nederlandse binnensteden. Binnensteden, waarvan er per 01-01-2025 ruim dertig de poorten sluiten voor diesels geproduceerd na die datum.


Volvo heeft daarentegen wel weer ambitieuze plannen uitgesproken. Onlangs lanceerde het Zweedse merk met de "Ironmark" een volledige lijn batterij elektrische voertuigen. Bovendien nam het een 60% aandeel in het Zwitserse bedrijf Designwerk Products AG dat met het merk Futuricum elektrische truck bouwt met batterijpakketten tot bruto 900kWh en een actieradius van 500km per lading. De Zweden laten weten dat zij denken in 2030 minimaal de helft van hun omzet te halen uit batterij elektrische voertuigen.


Voor elke andere truckbouwer geldt dat zij op dit moment hard werken aan elektrische modellen, of ze zelfs aan gepresenteerd hebben.


We kunnen dus stellen dat stellen dat de truckbouwers wel op tijd klaar gaan zijn, wanneer de markt gaat vragen om batterij-elektrische trucks. Door de sterke ontwikkeling van batterij-techniek en de lage onderhoudskosten van elektromotoren komt het moment dat het uit kostenoverweging slimmer is om een batterij-elektrische truck te kopen met rasse schreden dichterbij. Zelfs nadat de Nederlandse overheid besluit om de vrachtwagenheffing nog uit te stellen tot 2027 is een zero-emission truck interessant.


Nijenhuis Truck Solutions helpt bedrijven bij het maken van de overstap naar zero-emission trucks om de concurrentiepositie te versterken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport. 

Nijenhuis Truck Solutions kan voor jou verzorgen: 

Masterclasses – Op maat gemaakte kennissessie voor het hele bedrijf.
Strategisch Consultancy -  Aan de hand van belangen en een visie, het opstellen van een plan met daarin middelen en competenties. 
Interim Expert Support – Implementatie van transitieplannen.
Expert Spreker – Spreker op inspiratiesessies, beurzen en online events. 

De derde factor; de ondernemer


Terug naar Martin Daum. Volgens zijn woorden zijn er drie zaken die belangrijk zijn om de transitie naar zero-emission trucks te maken:

  • Geschikte trucks

  • Cost-parity

  • Energie Infrastructuur

Die eerste twee punten zijn dus binnen nu en enkele jaren gerealiseerd. Dat laatste punt: "Energie Infrastructuur" daar zit de uitdaging. Hoe gaan we onze trucks van energie voorzien?

Want ik hoef een goed ondernemer niet te vertellen dat wanneer een elektrische truck een lagere TCO heeft dan een diesel, de prikkel om snel over te schakelen groot is. Het is dus ook het in het belang van de ondernemer om diesels zo snel mogelijk uit te faseren.

De eerste zero-emission truck wordt ingezet zonder al teveel uitdagingen. Om de TCO gunstig te houden kiest de ondernemer ervoor om 's nacht op de uitvalsbasis te laden. Daar is immers de goedkoopste energie beschikbaar. Bovendien heeft die slimme ondernemer jaren geleden in zonnepanelen geïnvesteerd en zou het dus in theorie ook met eigen zonnestoom kunnen laden. Perfect!

Maar dan komen truck #3, 4 en 5. Een truck die 14 uur kan laden vraagt gemiddeld een vermogen van 24kW aan laadsnelheid. Die eene truck kan zonder problemen worden aangesloten op uw 3x80A (55kW)net-aansluiting. Maar doe dat keer 3 of 5 en u begint te begrijpen waar het heen gaat. Uw aansluiting op het net is niet meer voldoende. Vervelend maar niet onoverkomelijk. We vragen een zwaardere aansluiting bij onze netbeheerder aan. Dat lukt.


Ondertussen hebben uw buren ook niet stil gezeten. Omdat u vol trots over uw elektrische truck vertelde op een van de vele netwerkborrels, zijn uw buren ook gaan investeren in elektrische trucks. Zij hebben net hun eerste truck operationeel, maar zijn van plan ook door te investeren. Zij lopen tegen dezelfde uitdaging aan. Maar op het moment dat zij zich melden bij de netbeheerder, krijgen zij nul op het rekest. Ik stel me het gesprek aan de telefoon ongeveer zo voor:


Netbeheerder: "Helaas is de aansluiting van uw bedrijventerrein niet toereikend om uw aansluiting te upgraden."

Ondernemer: "Dan graven we toch dikkere kabels? Hoe moeilijk kan het zijn, ik wil vergroenen! (en continuïteit waarborgen)"

Netbeheerder: "Dat gaat niet zomaar. Daarvoor moeten we een procedure opstarten."

Ondernemer: "Hoe lang gaat die procedure in beslag nemen?"

Netbeheerder: "8 jaar praten, 2 jaar graven meneer. Ik kan het niet mooier maken."




U bent dus te laat begonnen. Toen de RVO, 'first-movers' als Albert Heijn en experts als Nijenhuis Truck Solutions u in 2021 adviseerde nu al te starten met het voorbereiden op de transitie naar zero-emission, had u wel wat beters te doen. De corona-crisis was per slot van rekening nog niet eens ten einde.


Niet kosten, maar onwetende ondernemers zullen uiteindelijk de transitie naar zero-emission trucks vertragen. Die truck die zijn er. Hun TCO is gunstiger en u kan er niet van profiteren omdat u niet op tijd geschakeld hebt.

Nijenhuis Truck Solutions en met mij vele anderen willen alle ondernemers met een ambitie voor zero-emission trucks op het hart drukken: begin op tijd! Inventariseer de toekomstige energiebehoefte van uw mede-ondernemers op uw bedrijven terrein. Denk na over uw eigen groene ambities.


Als u nu investeert, bent ú degene die straks echt profiteert!



97 weergaven0 opmerkingen
bottom of page