Ja.
Ja, verkochte trucks bedoeld voor de lange afstand zullen in 2030 voor het overgrote deel batterij-elektrische trucks zijn. Zodra de TCO van een batterij-elektrische truck gunstig uitvalt zullen transporteurs snel -sneller dan personenwagens- hun vloten gaan vervangen voor BET's (Battery Electrical Trucks).
Dat is toch veelte duur!
- Nee.
Elektriciteit is goedkoper dan diesel per kWh (mits je een zakelijke aansluiting hebt). Bovendien springt een BET een stuk zuiniger met z'n energie om dan een truck met een IC motor. Als je genoeg kilometers rijdt, verdient de BET haar meerprijs in de aanschaf ruimschoots terug. Al na vijf jaar zelfs.
De prijs voor batterijen is gelijk aan de prijs die we op dit moment voor personenauto's kennen en de prijs voor onderhoud conservatief ingeschat.
Zo'n truck is veelte zwaar!
- Nee.
Doordat we elektrisch gaan rijden, hebben truckbouwers de vrijheid om de drijflijn compleet overnieuw te ontwerpen. Elektrische motoren direct aan de wielen maken een verbrandingsmotor, versnellingsbak, aandrijfassen, een achteras eventuele eindreducties en het complete brandstofsysteem overbodig. Als we deze gewichten bij elkaar optellen komen we op een minimale besparing van 2.700kg. Uitgaande van de gewichten van batterijen zoals we die op dit moment kennen in de personenwagens kun je uitgaan dat een batterij voor een truck met voldoende actieradius ongeveer 3.500kg zal wegen.
Een snelle rekensom leert ons dus dat een BET ongeveer 700kg meer zal gaan wegen dan een dieseltruck.
Voor het overgrote deel van de inzetten van trucks zal dit geen probleem vormen.
Nijenhuis Truck Solutions helpt bedrijven bij het maken van de overstap naar zero-emission trucks om de concurrentiepositie te versterken en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport.
Nijenhuis Truck Solutions kan voor jou verzorgen:
Masterclasses – Op maat gemaakte kennissessie voor het hele bedrijf.
Strategisch Consultancy - Aan de hand van belangen en een visie, het opstellen van een plan met daarin middelen en competenties.
Interim Expert Support – Implementatie van transitieplannen.
Expert Spreker – Spreker op inspiratiesessies, beurzen en online events.
Bovenstaande afbeelding is een Freightliner eCascadia. Onderdeel van Daimler Trucks.
Dan sta je zeker een hele dag te laden!
- Nee.
Het overgrote deel van de Nederlandse truckvloot komt aan het einde van de dag terug op haar standplaats. Een truck heeft dus de hele nacht om te laden. Tegenwoordig zien we op tankstations voor personenwagens snelladers van 175kWh. Deze laders hebben meer dan voldoende vermogen om een truck bedoeld voor de lange afstand in een nacht van stroom te voorzien. Chauffeurs moeten immers ook hun rust pakken?
Dan moet ik overdag zeker de hele tijd bijladen!
- Nee. Wel bestaat er een kans dat de 45minuten verplichte rust een moment is om even "bij te laden". Dat kan dan bij een snellader. Openbare snelladers zijn er nu al met vermogens van 350kWh en internationaal wordt gewerkt aan nog veel snellere laders. Op dit moment zijn er nog niet voldoende van deze openbare laders. Het is niet voor niets dat Martin Daum, chairman van de ACEA onlangs de politiek opriep om het ladernetwerk voor trucks beter te organiseren.
Het bijladen in 45 minuten zal ruim voldoende zijn om het einde van de dag te halen.
De eerste testen
Afgelopen jaar maakte DPD bekend te gaan testen met een Futuricum - een batterij elektrische conversie op een Volvo. In persberichten wordt gesproken over een actieradius van 760km op één batterij-lading. Nu is dat met een batterij pakket van bruto 900kWh haalbaar. Maar deze specifieke truck is uitgerust met een 680kWh batterij en zal een geschatte actieradius halen van 400km. Gewicht van deze batterij is 4.660kg wat neerkomt op 6,85kg per kWh. Er zit dus nog wat rek in.
De truck is geschikt voor 350kW snelladen, en kan dus binnen 2,5uur volledig worden vol geladen. Wanneer de truck aan een dergelijke lader wordt gekoppeld in de verplichte 45min rust, wordt er bijna 160km aan actieradius bij geladen.
Traton Traton, het moederbedrijf van de truckmerken MAN en Scania liet onlangs weten dat het nog eens 600 miljoen euro extra investeert -bovenop de 1 miljard- in de ontwikkeling van batterij elektrische trucks. Bovendien liet Herbert Diess, de allerhoogste baas van Volkswagen, waaronder de Traton Group valt, er geen misverstanden meer over bestaan: "Let me be clear, e-mobility has won the race" Met die woorden begon het de Power Day van Volkswagen afgelopen 15 maart.
Niet alle truck BET.
Toch zullen niet alle truck BET's worden. Er zal een segment trucks blijven bestaan die niet geschikt zijn voor de inzet van batterijen. Voor die inzetten zullen E-fuels een goed alternatief kunnen bieden. Maar ook deze categorie trucks zal vanaf 2050 -en wellicht al eerder- worden vervangen door een zero-emission variant.
Bent u benieuwd wat deze ontwikkeling gaat betekenen voor uw organisatie? Twijfel dan niet en neem contact op met Nijenhuis Truck Solutions.
1 Comment